Achilles selectie sluit veldseizoen af met dubbele titel

Verslag: Achilles

In de laatste veldronde mochten de selecties van Achilles en Refleks het voor de derde keer (de eerste was een oefenwedstrijd) dit seizoen tegen elkaar opnemen. Waar de wedstrijd voor beide vlaggenschepen nergens meer omging (Achilles werd vorige week al kampioen en Refleks was reeds gedegradeerd), moesten beide tweede teams in een onderling duel gaan uitmaken wie er met de titel en dus promotie van door ging.

Achilles 1 was op alle fronten de betere ploeg tegen Refleks en regelmatig zag je de groei die dit team het afgelopen jaar heeft doorgemaakt. De rust kwam met 11-6 in het voordeel van Achilles, en in het tweede bedrijf nam het team verder afstand. Refleks werd regelmatig overklast, al was het bewonderenswaardig dat de Rijswijkers bleven strijden voor een acceptabel resultaat. De doelpunten aan Achilles-kant waren vaak fraai en de 22-11 overwinning was een goede afspiegeling van de krachtsverhoudingen.

Zoals eerder geschreven, was het “voorprogramma” afgelopen zaterdag eigenlijk de hoofdact. In een rechtstreeks duel zou beslist worden wie van de twee teams het kampioenschap zou pakken.

Voor Achilles volstond een punt om de stap terug naar de reserve hoofdklasse te maken, waar Refleks moest winnen om op onderling resultaat de betere te zijn, daar zij de eerste wedstrijd met 17-10 hadden gewonnen.

Het werd een echte finale waarbij de wedstrijd gelijk opging; telkens als Achilles één of twee doelpunten voorkwam, wist Refleks weer langszij te komen. En daar hadden ze veel minder kansen voor nodig. De wedstrijd was niet zomaar beslist.

De tweede helft begon echter uitstekend voor Achilles, met direct drie goede treffers op rij. Bij 14-11 was er zowaar sprake van een eerste gaatje. Na het verzilveren van een strafworp begon Achilles erin te geloven. Maar met twee snelle goals van Refleks werd het toch weer spannend.

Hoewel Achilles opnieuw een gat sloeg, bleef Refleks hardnekkig volgen. De klok begon echter in het voordeel van Achilles te tikken en met strak verdedigen kreeg het team loon naar werken. Bij 20-18 en nog 5 minuten te spelen leek de buit binnen voor Achilles, maar er bleef angst voor de goede afronding van Refleks. Lange aanvallen volgden en uiteindelijk viel de verlossende 21-18, waarmee Achilles de winst in deze zwaarbevochten wedstrijd veiligstelde.

Foto: Joost van Soest, Achilles