DIE HAGHE NA WINST ZEKER VAN VERVOLG EREKLASSE

Verslag: PR Die Haghe

Die Haghe is twee wedstrijden voor het eind van de najaarscompetitie al verzekerd van een vervolg in de Ereklasse door te winnen van Avanti. Na de zaal zullen de Kanaries met de 15 beste teams gaan strijden om het Kampioenschap van Nederland.

SCHITTEREND

Ondanks de mindere weersomstandigheden begon Die Haghe wervelend aan de eerste helft en binnen 6 seconden lag de bal al in de korf. Avanti speelde voor zijn laatste kans en antwoordde direct, dus het aanwezige publiek ging er eens goed voor zitten. Avanti had het moeilijk met het enorm hoge tempo aan Haagse zijde en na slechts 4 minuten stond het al 4-2. Na een gemiste strafworp leek Die Haghe even de scherpte in de afronding kwijt te zijn, maar door sterk verdedigend werk wist Avanti hier niet van te profiteren. Vanaf de 10e minuut was de afronding weer terug en met 3 scores op rij liep Die Haghe weg naar 7-2. Avanti wist nog wel 2 keer tegen te scoren waardoor het halverwege 7-4 stond. Die Haghe schakelde een tandje hoger en verwende het publiek met de ene mooie aanval na de andere. Bij rust was de wedstrijd met 15-6 eigenlijk al beslist.

Regen

Na de rust begon het te regenen, wat het spel voor beide teams bemoeilijkte. Door de gladde bal ontstond er een wat rommelige fase. Gelukkig werd het halverwege de tweede helft weer droog: mede dankzij een gemiste strafworp van Die Haghe stond de score toen pas op 17-8. Avanti kwam vervolgens sterk terug met drie snelle scores, waardoor het 17-11 werd. Maar Die Haghe herpakte zich snel en breidde de voorsprong opnieuw uit, waardoor Avanti uiteindelijk het hoofd moest buigen. Bij het laatste fluitsignaal stond er 23-14 op het scorebord, en Die Haghe verzekerde zich daarmee van een plek in de kampioenspoule na de zaalcompetitie.

STAND

Op het moment van schrijven is de uitslag van Blauw Wit tegen BEP nog niet bekend omdat deze een dag later werd gespeeld. Ervan uitgaande dat Blauw Wit weet te winnen, zijn ook de Amsterdammers zeker van het vervolg in de Ereklasse. Avanti en Bep moeten uitvechten wie 3e wordt om zich dan te gaan handhaven in de Ereklasse.

Foto: Vincent Mars