DIE HAGHE KOPLOPER NA WINST OP BLAUW-WIT

Verslag: PR Die Haghe

Met 2 overwinningen op zak trad Die Haghe zaterdag thuis aan tegen het gelauwerde Blauw-Wit, wat ook nog ongeslagen was. Vooraf werden de Kanaries natuurlijk als de underdog gezien, maar iedereen was heel benieuwd hoe het team het zou doen tegen een absolute topploeg.

Strijd

Duidelijk was dat het strijdlustige Die Haghe zich niet zomaar gewonnen zou geven. Blauw-Wit wachtte eerst de opstelling van Die Haghe af voordat ze met de tegenopstelling kwamen. Ook zij namen deze wedstrijd dus serieus: het ging tenslotte om de koppositie. Na wat aftasten en wat kleine mogelijkheden, opende Blauw-Wit in de 3e minuut de score. Dit werd direct beantwoord met 2 scores van Die Haghe. Het tempo lag ondanks de hitte enorm hoog en de vraag was of de Hagenezen dit konden volhouden. Verdedigend gaven ze de Amsterdammers weinig ruimte en omdat ze zelf ook veel druk te verduren kregen, bleven de doelpunten schaars. Met om en om scores bleef het tot halverwege de eerste helft gelijk opgaan. Bij 4-4 miste Die Haghe een strafworp en vanaf dat moment werd Blauw-Wit, wat inmiddels een volledige vakwissel had toegepast, iets sterker en liep uit naar 4-8. Vlak voor het rustsignaal wist Die Haghe nog de 5-8 te scoren en kon men even bijkomen.

Sterke eindfase

De tweede helft bleef ook in een behoorlijk tempo doorgaan en Die Haghe was geenzins van plan om te capituleren. Steeds wanneer Blauw-Wit scoorde bleven ze terugscoren en in de nek van de Blauw Witten hijgen. Met nog maar eens een vakwissel hoopten de bezoekers de wedstrijd te gaan beslissen, maar niets was minder waar. Het tempo ging nog verder omhoog en Die Haghe begon met heel veel inzet, spelvreugde en steun van het vele opgekomen publiek de wedstrijd naar zich toe te trekken. Ze gaven de bezoekers weinig kansen terwijl ze zelf meerdere aanvallen konden spelen met veel (vliegende) rebounds. Hoewel Blauw-Wit tot 11-14 bleef mee scoren, kregen de geelzwarten het gevoel dat er méér in zat. De thuisploeg werd hartstochtelijk aangemoedigd, pakte deze energie over en wist tot 13-14 te naderen. Het momentum lag duidelijk aan Haagse zijde en met nog 6 minuten te gaan was daar dan de 14-14 en volgde nog een spannende slotfase.

Na een time-out van Blauw-Wit wist Die Haghe direct de 15-14 te scoren. Verdedigend beet Die Haghe zich vast aan de tegenstander en aanvallend ging het geduldig doch in tempo op zoek naar de beslissing. Deze leek 3 minuten voor het einde te komen, maar de terecht toegekende strafworp werd niet benut. Zo volgde nog een paar zenuwslopende minuten, maar de winst werd niet meer uit handen gegeven. Na het laatste fluitsignaal barste de vreugde los bij alles wat Die Haghe was en werd het publiek bedankt voor de steun.

Stand

Door deze overwinning staat Die Haghe nu aan kop met 2 punten voorsprong op Blauw-Wit. Avanti wist nipt te winnen van BEP en staat 3e. Zij komen volgende week naar Die Haghe en hebben winst nodig om nog kans te behouden op plek 2. Bij een gelijkspel is Die Haghe verzekerd van de kampioenspoule en in ieder geval ook volgend seizoen weer te zien op het hoogste niveau.

Foto: Vincent Mars (Die Haghe)